YouTube: video advertising

Je herkent het ongetwijfeld. Je wilt een video kijken op YouTube, maar je ziet eerst een korte reclame voorbij komen die na 5 seconden te onderbreken is. Een andere bekende vorm is een video die tussen je zoekresultaten in Google verschijnt. En zo zijn er nog meer varianten zoals bijvoorbeeld de banners naast een getoonde video op YouTube.

Het YouTube kanaal, opgericht in 2005, is inmiddels uitgegroeid tot een onmisbaar kanaal. Maandelijks trekt het kanaal ruim een miljard “unieke bezoekers”. Niet zo gek dat steeds meer bedrijven zichtbaar willen zijn op dit kanaal.

Via Google AdWords zijn YouTube advertenties in te stellen. Hierbij is het mogelijk om te targetten op leeftijd, geslacht, locaties en interesses. De betaling richt zich op het aantal “views”. Deze kosten liggen vaak lager dan adverteren middels Google AdWords en is daarom erg aantrekkelijk!

 

Facebook: FB advertising

Het Facebook gebruik groeit nog steeds. Cijfers uit 2016 laten zien dat ruim 9,6 miljoen Nederlanders Facebook hebben. Een grote groep waar veel kansen liggen voor ondernemers. We zien mooie ontwikkelingen op gebied van Facebook advertenties. Wil je bijvoorbeeld je huis verkopen? Facebook fungeert tegenwoordig als makelaar en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Naast de normale berichten kun je Pagina advertenties maken die gericht zijn op de door jou ingestelde doelgroep. Deze advertentie kan bijvoorbeeld in de nieuwsfeed getoond worden. Ook Facebook Remarketing advertenties zijn erg interessant. Zodra een bezoeker op je website is geweest en vervolgens op Facebook komt ziet hij/zij banners van jouw product of dienst terug. Vooral voor het vergroten van de naamsbekendheid een goede strategie!

 

Google advertenties voor mobiele apparaten

Aangezien de smartphone niet meer weg te denken is biedt Google de mogelijkheid om specifiek te adverteren voor mobiele apparaten. De advertenties van Google, te herkennen aan het (inmiddels groene) “Adv” vooraan het zoekresultaat, kunnen speciaal opgemaakt worden voor mobiele gebruikers. Zo is het mogelijk om een telefoon-icoontje te tonen zodat een bezoeker gelijk naar het bedrijf kan bellen en wordt de locatie weergegeven. Ook wordt de tekst speciaal opgemaakt, zodat deze op een klein formaat te lezen is en niet wordt afgekapt. Ideaal en ook nog eens succesvol!